بیوگرافی هنرمندان

کتاب شنونده پارسی (پیشگفتار)

پیشگفتار

 

ردیف موسیقی ایرانی گنجینه­ ای از ملودی­ ها و نغمه­ های موسیقایی ست که حکایت از قدمت و عظمت هنر موسیقی ایران در ادوار مختلف تاریخی داشته و نماد فرهنگ اقوام گوناگون ایرانی در اقصی نقاط این سرزمین پهناور است.

این نغمه­ ها روایتگر خاطرات ایام گذشته و نمونه­ ی احساسات و عواطف مردمی­ست که در این آب‌وخاک رشد و نمو یافته­ اند و شک نیست که قدمت تمدن، کیفیت زندگی در دوره­ های مختلف، انقلابات، اتفاقات و حوادث تاریخی، همچنین خاطرات شادی­ بخش و غم انگیزِ دوران گذشته، همه دست‌به‌دست یکدیگر داده و ردیف امروزی موسیقی ما را به وجود آورده­ اند.

حفظ و نگهداری از این میراث گذشتگان و آموزش و انتقال آن به نسل­ های بعد که نوعی وظیفه و رسالت محسوب می­گردد، از قدیم­ الایـام به‌صورت حضـوری، در کلاس درس اساتیـد و به‌اصطلاح سینه‌به‌سینه انجـام می‌گرفته است.

با رواج یافتن شیوه­ های نگارش نت، ردیف­ها جمع­ آوری­ شده و به نت درآمـد و به‌صورت مکتوب در دسترس علاقه­ مندان قرار گرفت.

در سال‌های اخیر نیز به همت اساتید بزرگ موسیقی، ردیف‌های سازی و آوازی به‌صورت آثار­ صوتی منتشرشده که همواره برای هنرآموزان مفید و راهگشا بوده است.

 

اینک مجموعه­ ی پارسی، عموم شنوندگان موسیقی ایرانی را، مخاطب قرار داده و آموزش ردیف و دستگاه‌های موسیقی را به‌صورت مقدماتی و به روشی ساده برای دوستداران موسیقی که حتی دستی بر سازوآواز ندارند و صرفاً شنونده ­ی موسیقی ایرانی محسوب می­گردند، ولی مشتاق آگاهی به‌ردیف و آشنایی با دستگاه‌ها و اصطلاحات موسیقی­ اند، عهده‌دار شده است.

امیدست گامی هرچند کوچک، اما مفید و فراگیر به وسعت دل­ های عاشقان موسیقی ایرانی، در حفـظ این گنجینه­ ی فرهنگی ارزشمند برداشته باشیم.

 

ماه کنعانی من، مسند مصر آن تو شد             وقت آنست که بدرود کنی زندان را

(حافظ)

برگرفته از کتاب شنونده پارسی نوشته جلیل سجاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *