آموزش آواز ایرانی

اصطلاح درآمد و فرود در موسیقی ایرانی چیست؟

اصطلاح درآمد و فرود  در موسیقی ایرانی چیست؟

 

درآمد؛

در انتها لازم به توضیح است گوشه­ هایی مانند درآمد که نقش شناسایی و ابتدایی و گوشه­ ی فرود که نقش پایانی دارد در همه­ ی دستگاه‌ها وجود دارد ولی در هر دستگاهی طبق گام و فرمول همان دستگاه اجرا می­شود.

اینک می­ شنویم درآمد دستگاه همایون

یار درآمد ز در بخت برآمد ز خواب         ساقی مجلس بده جام لبالب شراب                                                                            (سعدی)

(در سی دی صوتی آلبوم شنونده پارسی گوشه درآمد توسط آقای محسن جعفری همراه با تار آقای سروش نبوی بصورت ساز و آواز اجرا می گردد)

 

فرود؛

معمولاً پس از اجرای درآمد، چند بیتی در گوشه­ های مختلف اجراشده و در انتها فرودی به همان زمینه­ ی ابتدایی انجام می­ پذیرد.

مثلاً در دستگاه همایون بعد از درآمد اجرای گوشه­ های چکاوک، بیداد و بیات راجع مرسوم می­ باشد، پس از فراز و نشیب­ های پیاپی و اجرای گوشه­ های مختلف، فرود به همایون، پایان­ بخش ­آواز است.

 

رواق منظر چشم من آشیانه­ ی توست           کرم نما و فرود آ که خانه خانه­ ی توست                                                                                                               (حافظ)

(در سی دی صوتی آلبوم شنونده پارسی گوشه فرود توسط آقای نوید مقدس همراه با تار جناب آقای سروش نبوی بصورت ساز و آواز اجرا می گردد)

 

 

بنابراین گوشه­ ی درآمد و فرود در همه دستگاه‌ها بانام و موقعیت مشابه ولی باحالت و کیفیت کاملاً متفاوت از دیگر دستگاه‌ها اجرا می­ شود.

برای اطلاعات بیشتر از اصطلاحات موسیقی ایرانی نظیر دستگاه آواز گوشه و غیره به نوشته های دیگر همین سایت رجوع نمایید.

 

 این متن برگرفته از کتاب شنونده پارسی اثر جلیل سجاد است.

این کتاب همراه با آلبوم صوتی حاوی 6 عدد سی دی موسیقی عرضه می گردد و به روشی ساده و نوین دستگاه های موسیقی ایرانی را به شما می آموزد.

خرید آلبوم شنونده پارسی از وب سایت رسمی جلیل سجاد www.jalilsajad.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *