مجله موسیقی

کاربرد پدال در پیانو (دیجیتال ، آکوستیک)

کاربرد پدال در پیانو

تمام پیانوهای دیجیتال دارای پدال هستند و به شما اجازه می دهند که همانند پدال Sustain نت های نواخته شده را کنترل کنید.  نوع معمولی آنها فقط یک حالت دارد به عبارتی یا Sustain بصورت کامل گرفته شده و یا بصورت کامل بسته است. هرچند از طریق کنترلهای موجود می توان میزان Sustain را کم یا زیاد کرد اما یک نوازنده حرفه ای معمولآ به پدالی احتیاج دارد که به هنگام نوازندگی بتواند میزان Sustain را کم و زیاد کند.

در انواع مرغوب پیانوهای دیجیتال این مشکل رفع شده و پدال Sustain می تواند در چندین حالت میزان کشش داده شده به نتها را کنترل کند.

واقعیت آن است که کیفیت صدا و Action پیانوهای دیجیتال به قدر پیشرفت کرده که بسیاری از نوازندگان مطرح دنیا از این سازها استفاده می کنند. اگر با یکی از انواع مرغوب آن یک ساعت کار کنید و سپس سراغ یک پیانو آکوستیک بروید، متوجه خواهید شد که Action پیانو دیجیتال حتی می تواند بهتر از پیانو آکوستیک باشد.

پدال ها، اهرمهای پایی هستند که به کمک آنها، نوازنده، کیفیت و حالت صدای ساز را کنترل می کند. پیانوهای امروزی عموماً دارای سه پدال هستند. ولی نمونه هایی با تعداد پدال بیشتر یا کمتر نیز یافت می شود.

در پیانوهای سه پداله، پدال سمت راست را پدال طنین (sustain pedal)، میانی را پدال تمرین (sustenuto pedal) و سمت چپ را پدال نرم (soft pedal) گویند که در زیر به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

۱- پدال طنین یا پدال فورته (sustain pedal)

در کنار بیشتر سیم های پیانو، یک قطعه کوچک نمدی به نام دمپر یا خفه کن وجود دارد که بعد از ضربه زدن نوازنده به کلاویه و بلافاصله بعد از بلند شدن انگشت از روی آن، دمپر به سیم یا سیم ها چسبیده و مانع از ادامه ارتعاش آن شده و لذا صدای حاصل قطع می گردد. با گرفتن پدال sustain، همه دمپرها از سیم ها فاصله گرفته و بدین ترتیب صدای ساز حتی با برداشتن انگشتان از روی کلاویه همچنان ادامه می یابد و در نتیجه، صدای ساز پرطنین تر به گوش می رسد.

۲- پدال میانی یا پدال تمرین (sustenuto pedal)

کارکرد این پدال در پیانوهای گراند و دیواری متفاوت است. در بیشتر پیانوهای گراند، با استفاده از این پدال، می توان مجموعه ای از نت های انتخاب شده را (البته با محدودیت) برای پایدار بودن صدا انتخاب کرد. به طوری که این نت یا نتهای انتخاب شده پرطنین به گوش برسند درحالی که نت های دیگر به طور عادی خاتمه یابند.

در پیانوهای دیواری، با گرفتن این پدال، یک پرده نمدی مابین چکش ها و سیم ها قرار گرفته و در نتیجه صدای حاصله بسیار آهسته و خفه به گوش می رسد. به همین دلیل به آن پدال تمرین می گویند.

۳- پدال نرم (soft pedal یا una corda pedal)

با گرفتن این پدال، چکش ها به سیم ها نزدیکتر شده و لذا از شدت ضربه به سیم یا سیم ها می کاهد. در نتیجه شدت صدای حاصله کمتر و البته کیفیت و جنس صدای ساز نیز تغییر می کند.

 

برگرفته از وبلاگ رسمی شرکت برگمولر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *